Sunday, October 25, 2009

Bl0m Cukup Umo

.
Penah x korg tyme kecik2 & muda remaja dulu org cakap kt korg cmni..

"Ahh, ko kecik lagi. X payah tau hal orang2 besar ni ! "

or mgkin yg lebih ekstrem & berbaur seksual cmni..

"Ko x sunat lagi jgn mengade-ngada nk tengok. Bole bla.. "

Penah kan??

Ayat2 berunsur cmni besenye tetibe muncul bile kite nak tau sesuatu yg melangkaui batas umur kite. Contohnye spt ape itu movie blue, bez ke x merokok & etc. Tapi ada satu kes ni. Aku nk tanya korang, adakah aku belum cukup umur lagi?? Aku rasa dh t`lebih2 dh pon umur aku ni..

Emm..ekceli, aku baru tau cmne rupe bentuk satu kuih raya ni. Baru je ptg td aku tau. Ni ha dye kuih bertuah tu..


Kuih samperit..
Yeke ni kuih dye?? Xkn aku tertipu lg kot..

WDF!! Kuih samperit je pon ?! Ye..ye.. aku tau aku sgguh jahil bab2 nama kuih ni. Yang aku tau tyme raya, aku akan bedal je sume yg ada smpai kenyang. X penah la plak aku sibuk tanya2 org laen kuih ape aku tgh mkn. Slalu aku akn cari tart nenas dulu klu aku gie beraya kt memana rumah. Peberet ni. Bagi aku, sesape yg xde tart ni tyme raya kt rumah dye, rumah tu sgt cikai. Sbb di zmn teknologi maklumat ni, kuih cmni sgt la basic.. Klu x buat pon, bole tempah or beli kt memane kedai. *klu kedai tu plak x jual, tokey kedai tu mmg cikai..

Berbalik kpd kisah samperit ni, aku x berapa nk ingt la plak klu aku ada encounter kuih ni raya2 lepas. Rasa-rasanye penah la kot. Xkn dlm byk2 rumah yg aku ziarah xde sape lgsung amek inisiatif hidangkan kuih ni kn?? Hmm.. Aku akan cube fikir positif..

Tapi..tapi..tapi.. Aku ade lagi satu kemusykilan. Apa nama offisial kuih ni ek?? Sbb aku ade dgr mcm2 versi. Ade yg kata sAmperit la, sEmperit la & ade gak yg kata kuih badak berendam (ni tipuu..). Yg pasti, perit tu ade. X penah plak aku dgr org sebut parit. So, aku agak kompius skrg ni. Mcm2 versi ade. Baru kt Mesia, blom lagi kt Indon tuh. Ape la agaknye yg diorg pggil kuih ni kt sane. Err..mgkin kt sane xde kot samperit ni. Or maybe diorg pon cm aku gak, hanya tau makan je tnpa mengetahui ape yg d`makan. Aku saspek yg last tu paling tepat, diorg x tau ape diorg makan.

Honestly, aku rasa sgguh loser sepanjang aku idop 19 taun kt dunia ni. Kuih ni pon xtau.. Adeih.. Mgkin btol kata pepatah, malu bertanya sesat jalan. Dlm kes ni xde kaitan ngan jalan pun. So,  makan xde malu2 bengap selamanye.

p/s: kuih bangkit lg satu kuih yg aku xtau rupe bentuk dye cmne. Agak2 ble dh tue bangka nnti bru aku tau kot.. *ohh, baru aku sedar yg nk dapatkn ilmu ni perlukn pengorbanan masa..wakaka
.

31 comments:

fairyn said...

haha..kuih samperit [ak pun x tau ejaannye cmne..] ade bentuk lain juge..tp rasenye tetap same..

kuih bangkit? lor..yng warne putih tu..slalu bntuk bunga..bile gigit cm keras ckit.

Mus said...

Oo..cmne plak bntuk laen tu??
Ade bntuk cm tpk sulaiman ke..

Wrne putih?? Byk sgt kaler putih, btg burok pon pth gak..
Haha..[sgt la jahil..]

Anonymous said...

haha..
kesiannya...

'semperit' rasanya ejaan dlm buku, tp org sebut 'samperit'..

mcm tu kot..
haha..
kena masuk kelas wat beskut nih..

syahmi said...

laaa...
name semperit ke kuih ni?
aku siyes tak tau.
aku ngatkn kuih semperit ni cm kerepek.
aku salu mkn je kuih kaler kuning tu.
biskut kot.
bkn kuih tu.

syahmi said...

kite snaseb.

Anonymous said...

makanan2 cmnie bukan pggil biskut raya ek?

asl kuih?kuih tu bkn cm yg kt pasar atau gerai yg srengget 3 tu ke?(i mean yg spesis itu)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

samperit yg basic bentuk petak je dik. xde bentuk bunga tu. xda pon ceri merah atas tu. orang dulu2 kata nak buat samperit ni perit, sebab kne picit kuat mase nak bentuk dy, sbb tu name dy samperit/semperit.

weh rumah ak raya haritu x da tat nenas pon. cikai ka?

Mus said...

Aireensamirah:
Huhu..ble nk start kelas wat biskut kite ni, kak chef??
X lame lgi raye haji plak..
Haha

Nyet:
Ade gak ek yg senasib ngn aku..
Ko ptt b`sykur dpt tau ttg ni
Kerepek?? tu bkn tempeyek ke?? or rempeyek??
Argh..aku dh pening!

Jason:
Kuih lbh tradisional kot..
Sbb bskut nmpak cm bhsa mat saleh plak klu d`pronounce..

Nanaloly:
Cmn plak bntuk petak tu kak oii ?!
Xde tart..*emm, phm2 sndiri la yerk..wakaka

Anonymous said...

ooo...
raya haji nie...
tour ke pantai timur..
bermula dari rumah mus smpi umah ang..
kan2? sembelih lembu kt inti...
then leh kita arak kepala lembu skali..

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

intenet ade ko cr la sendri cmne bntk petak tu. tu pon xtaw.
ah cikai pon xheran. at least ak taw ape itu tart.

Afe Oth said...

hahahahahahahaaa!

Mus said...

Jason:
Jom2..

Nanaloly:
Haha..jgn marah ye kak
Tp siyesly, tart wajib ade

Afe:
Ko gelak?? ko spttnye bersimpati tau ngn aku..& bersyukur sbb jmpe org yg jahil cm aku ni kt dunia
Bdk tadika pon tau ape samperit ni..
Wakaka..

kaki said...

tu name die biskut dahlia la..
samperit tuh yang cam kotak tuh..
tapi tepung die same je..
cume bentuk lain...
pakai nozel(alat untuk buat kuih ni) yang lain2 maka lain la bentuk die..
tapi org x pggil ni biskuit samperit...
ni biskut dahlia..

lala~tapi 2-2 perit nk buat sbb kene tekan...dgn force yg sama dan evenly...
T_T
penay o0ooo...

Mus said...

Tergezut aku bce komen kt ats ni..
Monolog aku dlm ati,
"Xkn aku tertipu lgi kot??"

Haha..yeke??

Afe Oth said...

eshhh.
aku gelak tanda bersimpati la mus.
:)

kpd si kaki di atas, aku panggil smperit je kueh nee.
mus, ko boleh pecaya kt aku.
hahaahhahaa.
(yakin je)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

aku pon panggil samperit jgk afe :)

kaki said...

wow.nape tekejut??
haha...
btol la...bole google...
huhu..
ade org panggil samperit..ade org panggil dahlia..
tp kt kampung aku cmtu la cte nye...

tp yg penting rse die same je...
T_T

Mus said...

Afe:
Bgus2..sbb smpati

Xnk!! Aku xnk pecaye..!
Haha..


Kaki:
T`kejut (+ takut) sbb mne la tau aku mgkin blom dscover lg ape dye kuih smprit tu..
Haha..

Afe Oth said...

yeah, nana sokong aku.

kesian aku ngn ko mus.
konflik besar.

XIII said...

adoyaii mus...

susah2 ko pnggl je kuih ni kuih terowong..name org kampung ko bg lg bes!hihi

Mus said...

Afe:
Huh..Dye sokong sbb korg pompuan..
Blek.. :)

Apek:
Weyh, kuih terowong tu pggilan utk kek batik la..
Pelik tol aku ngn org kg aku..
Haha

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

nape pulak ak sokong afe sbb dy pompuan. ni sorang lagi sama cm wafi haritu kan afe. huhu.

Afe Oth said...

entah.dengki aku ngn nana baikmesrasehatisejiwa.

eshh.

blek? ape tuh? sjenis kueh jgk?
hahahaha.

Mus said...

Ahh..pompuan sume same je !!

*ayat general ble dh xde idea nk counter blik..wahaha

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

haha mus sudah kalah.
btol3 afe. mereka dengki. x baek dengki2 kan, da la kitorang budak sam da nak habes dah riwayat kat inti ni (buat ayat sedeh).

Mus said...

Bkn kalah tp mengalah..

(tgk ayt sape lg sedeh..haha)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

menitis air mata baca ayat ko mus.

(sedeh sangat..haha)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

weh bile nak update blog baca blog kau ni satu cara berkesan nak hilangkan tensyen study

Mus said...

Sbb tu la ak x update..nk bg k0rg tensyen pnye psal la
Haha..(prasan bt0l)

Nor Liyana Mohamad Rosly said...

haha. taw x pe.
update la, ak suka baca (puji ni taw x). huhu.

theroomaster :) said...

haha..staw ak SEMPERIT..bntuk lainnye adelah pnjang2 je..pnjang cm jln tar tu..tp ptu ptong jd pndek spaye mudah mkn n mudah smpan lam bekas..hak3..