Tuesday, November 10, 2009

FYI: Buang Jejauh 'Biru-biru Hari Isnin'

.


 
Sikap berat buntut utk masuk tido pd ujung mggu bole membawa kpd 'biru-biru hari Isnin' @ Monday blues. Satu kajian menunjukkn bahawa perasaan kurg bermaya yg dialami apabila masuknya mggu baru berpunca drpd tabiat tido di hujung mggu yg biasa kita amalkn. Profeser Leon Lack dr Adelaide`s Flinders University mendapati bahawa tido xtra 2 jam pd ujung mggu mmpu melewatkn jam badan aka body clock sebanyak 45 minit. Ini bermakna korg2 yg tido lmbat pd mlm Ahad, akn letih pd keesokan harinye.

"Jika korg nk qada` tido, lgi baek klu korg tido skjap @ nap pd hari Sabtu or Ahad - berbanding masuk tido lmbat " Lack ckp.

"Klu korg terlebih tido, berambus keluar & (dapatkn) cahaya matahari secepat mgkin. "


TEWASKAN TIDO LEMBAB / BEAT THE SLEEP LAG

> Elakkn qada` di ujung mggu. Tido la 8 jam tiap2 hari (Isnin - Jumaat).
> Tetapkn wktu tido. Masuk tido awal pd mlm Sabtu & pastikn korg nyer sleep-in pendek. *aku x paham
   "Bgun pagi jgn terlajak kira-kira 30 minit dr wktu biasa korg bgun " ni pon Lack ckp gak.
> Pegi keluar masuk dlm matahari *?? @ get out into the sun.
   "Sekiranya korg tido lewat, masih lgi bgun sejam slps wktu biasa korg bgun, " profeser ni ckp lgi. Cahaya yg terang akan meresetkn body clock korg. "Pegi berjemur *bkn yg kt pntai tu & dptkn nap tyme tgh hari. "

Reader`s Digest Nov 09


p/s: ble aku bce balik, aku agak pening la plak. amende yg aku tulis ni? so, klu korg pon x paham, wat2 la paham ye..
.

5 comments:

Aiman said...

xpe mus, aku rase aku paham r ckit. hehehe :P

norulqalbi said...

aaaa....menarek2!!~~~
hahaha~
ak phm kowt....
>___<"

Mus said...

Aiman Asraf:
Haha..

Ceca:
Paham xpe

theroomaster :) said...

weyh..thanx...this kinda help me a lil bit

Anonymous said...

ooooh, aaaaaah, aahhhhaaa

yup yup
i kind of get it, the main point i mean....enough sleep,mind set, and 'tell' the sun, "come on, make my day"...haha

tp serius aku dpt gak maksud ko, cam babel fish translator, clap2

pe kabo?