Saturday, April 25, 2009

"Chicken Dance?!! X nak ahh.."


"Awak ni laki ke pempuan?" jerit beliau.
"Laki, tuan!" aku menjawab perlahan.
Beliau bertanya buat kali kedua, "Awak ni laki ke pempuan?"
Aku pun menjawab lagi, "Laki, tuan!"
"Awak ni laki ke pempuan?" kali ini sedikit kuat.
"LAKI, TUAN!!" jerit aku kebengangan.
Lalu, beliau mengalihkan pertanyaan kepada peserta-peserta yg laen.
"Kamu semua tau x ape kesalahan dye?" Tanya beliau kepada yg laen dgn "dye" merujuk kpd aku.
"Kaki dye x rapat.." jawab diorg sume.
"Salah!" tegas beliau.
"Tangan x genggam.." mereka semua mencuba lagi.
"Salah. Cube kamu lihat kat mane dye pakai name tag dye.." ujar beliau.
Tersedar, aku pun cepat2 membetulkan posisi name tag ku.
"Sekarang masuk baris" perintah beliau kepada aku.
Aku pun memusingkan badanku sambil hatiku masih mencarut kepada beliau.
"Eh, penghulu macam marah kat saya je?" soal beliau.
"Erk, dye tau ke ape yg aku tgh fikirkn?!" monologku dalam hati.
Aku diam membisu. Malas menjawab soalan tersebut, aku pun masuk ke barisan kumpulanku.

-------------------------------------------------

Korg yg pegi kem BTN aritu mesti tau ape yg jadi masa tu kn?? Cm siot je aku rase.. kene mrh wktu konduct kawad pagi Rabu tu sbb pakai name tag kt tgh bdn yg sbnrnye tu posisi utk bdk pompuan. Nk stylo cket pun x bole.. Hal kecik pon nk kecoh2. Tah pape.. Ckp kuat2 plak tu dpn sume org. Ckp pelahan dh la, aku kt dpn dye je. Xsmpai 2 meter pun. Malu giler wktu tu.. Korg msti dpt tgok muke aku masam gler wktu tu kn.. dh la aku dilantik menjadi naib-penghulu atas kuasa veto. X hingin aku nk pegang ape2 jwtan klu ikotkn ati aku ni.. Tp dh kne pakse, t`pakse la jd gak.. pakse-tak-rela ni..

***


Dh abes sesi meluahkn perasaan. Haha.. skang ni nk citer ttg kem BTN yg aku pegi baru2 ni. B`mule Isnin (20hb) hgga Jumaat (24hb) aku menghadiri kem BTN di Kem Bina Negara Tg Rhu, Sepang. Kem ni diwajibkn kpda pljar2 yg akn ke luar ngra xkire kaum Mlyu, Cina, India mahupon lain2 kaum.

Byk kejadian or incident yg bez utk aku citerkn kt cni bermule dr perjalanan pergi hingga la hari akhir. First, d`mulekn dgn kejadian ktorg sume sesat.haha.. Diringkaskn citer, ktorg tlh sesat sbnyk 2 kali spnjg perjlnan pergi. Mule2 sesat ke Kem PLKN Princess Heliza (x bole bla name dye..) n then kt Kg Tg Rhu.. Yg peliknye, ktorg bole lgi tersesat w/pun sainbod ke kem jlas kt dpn mata.haish..

Antara xtvt yg bez wktu kem ni ialh Kembara.yes2.. Dlm xtvt ni ktorg perlu melepasi halangan2 utk kuar dgn selamat dr hutan dgn selamat. Di awal xpdc ni, kitorg disajikn dgn pemandangan laut yg indah (w/pun air kotor..). Benarlah kata pepatah, hari tak selamanya panas. (ayat skema abes..) Cube korg teka, ape yg berlaku?? Tett, wrong answer. Pehal plak hujan..mentang2 la aku ckp hr x slmnya pns.. Jgkaan ktorg utk menamatkn xpdc ni dgn hanya b`jln d tepi pntai meleset apabila kelihatan paya di hdpan *daym.. t`pkse la kotorkn suar.. Byk hlngan yg t`pkse d`lepasi, antaranya berjalan-atas-akar-pokok-bakau-bagi-mengelakkn-suar-basah-yg-akhirnye-suar-basah-gak-sebab-dh-xde-akar-nk-pijak, pnjat-bukit-di-mana-aku-tlh-diraba-oleh-budak-pompuan-scra-xsengaja, berjalan-sambil-mengelak-taik-lembu-di-kwsn-lapang-yg-dipenuhi-pokok-kelapa, meredah-semak-yg-klu-nk-baring-pun-takkan-jatuh-sbb-tebal, merentas-sungai-&-parit-yg-boleh-menyebabkn-budak-pompuan-lemas, dan juga merangkak-bawah-kawat-duri-karat-yg bole-menyebabkn-kite-akn-d`hntar-ke-hospital-klu-t`kene.. Kump. ktorg berjaya m`namatkn xtvt ni dgn rekod yg bole la gak klu nk d`bggakn sbb ktorg b`jaya memintas kump. 2 yg sesat jln *padan muke.haha..

Ktorg juga diberi peluang wat abseiling. Ala, xtvt di mana kite kne turun dr atas m`ggunakn tali smbil kaki terkangkang tu.. Pes tym cube, cuak gak mule2. Tp rse cmbez ble dpt turun dgn jayanya.. lg, ade ujian lari 2km. Ni pun bez gak sbb aku dpt no. 1st wktu kt 1st cekpoint.yes2..haha.. tp kne pintas dek 5 org bdk laen d saat2 akhir sbb aku ni pemurah orgnye.bgi la dorg pintas.haha.. *ceh, ckp je la da pancet..aku rse ok la no 6 sbb aku pun da lame x b`giat aktif dlm acra lari2 ni.dkt 2 taun da kot..

Antara kjadian yg aku xkn lupe ialh kjadian yg aku citer kt atas 2.. Mengong gler.. aku d`lantik sbg naib-penghulu lelaki bg kem ni merangkap penolong kpd Syazwan-yg-gler-troli *haha.. & juge selaku org yg d`tugskn utk mengetuai kawad pg & ptg.. Ktorg x pasal2 d`pilih oleh Pak Meon utk mmgang jwtn t`sebut n bagi aku, ia sgt la xbez sbb aku benci kawad (*sbb tu aku slalu ponteng xtvt pengakap wktu sklh) n menjerit2 dpn org ramai (well, aku ni kn pemalu n pendiam orgnye..haha...) Lgpun, bdk laki Mlyu yg ade kt ctu pon 6 org je. Jd, probabiliti utk slh s`org drpd ktorg utk mmgang jwtn mmg tggi. At last aku t`kene..cis, cis n cis lg skali.. lg 1, nk ponteng smbhyang pon xbole sbb ofkoz akn disedari oleh Pak Meon. Ktorg dh la 6 org je. Mmg obvious la klu x dtg surau..huhu

Kump. aku utk xtvt LDK or mengikot kata Mang, "Latihan Dalam Kandang" mmg bez arr sbb ktorg ade fasi yg bagi aku sgt hebat, En Aminuddin..nape aku ckp hebat? ntah la, aku pon xsure tp dye mmg hebat la.bez dgr dye ckp ttg hal2 b`kaitan Mesia.. Wktu LDK, ktorg akn b`debat ala2 YB kt parlimen. Bilik LDK jgn ckp arr, mmg "sejuk". rse cm duk dlm kndang. mmg btol la ape Mang ckp.. 1 incident yg aku xleh lupe wktu LDK ialh aku n bbrape org lg tlh d`denda dgn d`suruh melakukn Chicken Dance. Ternyata maruah ku bgai berada d hujung tnduk wktu tu sbb kene menari bergelek dpan bdak pmpuan yg berada xsmpai 1 meter pon dr 'dancefloor' tu *daym.. tp aku rse ni la kump yg pling bez yg penah aku b`kerjasama spnjg kt INTI ni. caya la korg sume.. W/pun x menang wktu prtndngan nynyian lgu ptriotik tp aku rse n hope hubungan yg terjalin antara kte sume akn kkal smpai bler2 (*lgi skali ayat skema..)

Scara ksluruhannye, kem ni mmg bez sbb dye menyedarkn aku btapa pntingnye utk kite sluruh wrga Mesia utk menjaga kedaulatan ngra kite n juge memelihara hubungan baek antara rkyat yg berbilang kaum d Mesia ni smbil dpt mengetahui realiti politik di Mesia ni. Aku gak dpt byk input2 sjrah yg aku xpenah tau pon dr buku teks sjrah form1-form5..siyesly, byk lg yg kite sume kne bljr utk btol2 memahami sjrh ni.. D smping dpt byk info2 & pengetahuan baru, aku dpt knal dgn budak2 INTI yg laen. Ye la, aku ni kn anti-social..haha..so, ksempatan ni dpt la aku knal dgn lbh rmai org lg... Aku pon dpt wat xtvt yg x penah aku wat sblm ni. Akhir kata, Tq kpd sume yg terlibat kerana menjadikn cuti akhir sem aku ni sgt bermakna..cewahh..


p/s: xde gmbar kt sne sbb:
1. xbole amek gmbar
2. xbole bwak phone
3. aku bwak phone tp xsempat amek sbb mmg phone aku xde cmera pon.haha..




14 comments:

Aiman said...

yeah, mmg TERBAEK ahh! hahaha :P

hidayah said...

oh naib penghulu..rlx sudeyh~
"aku-tlh-diraba-oleh-budak-pompuan-scra-xsengaja"
ptt la plg ske tyme kembara tu..
hahahahahahhahahaha~

~Cinta Cukulet~ said...

ala bro, kena marah sikit je takkan dah sentap...hahahhaa :p

Hannah... said...

lek arr weyh...
bru chicken dance..
penghulu kne chicken dance+pompuan mengadung 9 bln ag...
hahaha

Mus said...

mang: btol2..mule2 ingt xbez, nseb baek la bez.haha

hidayah: weh, mne ade aku ckp suke. aku ckp bez je...
hahahahahahhahahaha100x~

kak cukulet: sedih la..sy mmg xsuke klu org mrh2..rse nk lempang je pipi n kasi penumbok kt dye.haha..

hannah: maruah bukn bole dibeli di 7-eleven. ofkoz arr malu haha..
Huh, mengandung?? bhye ni..

rumet said...

macam PEREMPUAN!!
Turun pumping 5!

haha rilek, tu sume dah lepas.. :D

Mus said...

haha..

Anonymous said...

haha. bersaba ye timbalan. hahahahha. lawak gler time kawad tu. kesian + lawak. lawak yg mendominasi. ngeh3.

bes ar korg dpt faci bes. :(

Mus said...
This comment has been removed by the author.
Mus said...

ceh, ape plak yg lawaknyer??
aku siap kene pumping 5 kali lg dpn sume org..
malu tol..adesh..

btol2..fasi aku mmg bez.haha..kedit 2 en amin..byk yg aku blaja dr dye

Anonymous said...

lawak la.. yg part jalan cam robot tu lg lawak. ahhahahahha.

jgn risau.. aku x nmpk ko pumping. sbb org halang. haha.

x aci tol. org len sume faci bes2.

Mus said...

lg bgus klu sume org x nmpak..haha
bler mase plak jln cm robot??

Anonymous said...

eh.. ade la.. die kate '[sapentah] jalan mcm robot' ade la.. aku dgr.. x kan aku mimpi kot..

Mus said...

ko mmpi je kot..
huhu