Saturday, May 30, 2009

Kanak-Kanak Chumil Itu Sebenarnya...



Diriku melayang..

Malam itu sungguh tenang. Sunyi dari hilai tawa. Sepi dari tangisan anak-anak kecil. Tiada kicauan burung kedengaran (*diorg dh tido kot..). Hanya bulan yang menerangi kegelapan malam yang gelap-gelita itu.

Di sebuah rumah kecil, tidurlah seorang kanak-kanak. Lena seorang diri di atas katil. Nyenyak dibuai mimpi indah. Comel sungguh wajahnya. (*tetibe je ayat jd laen mcm..). Lelaki?? Ye, kanak-kanak lelaki. Pabila dilihat pada raut wajahnya, jelas kelihatan satu wajah yang cukup suci. Suci dari sebarang dosa dan noda. Jauh sekali jerawat. Hua3...

Tiba-tiba, DIA BANGUN!! Adoi!!..jerit cameraman yang tangah merakam saat kanak-kanak itu sedang tidur. Tanpa mempedulikan cameraman tersebut (sbb mmg xde cameraman pon..), budak itu berjalan dalam keadaan separa sedar.

Pintu bilik dibuka. Langsir diselak. Keluarlah beliau dari bilik tidurnya. Dalam keadaan separuh bogel (rilex2..dye pakai suar..), kanak-kanak tersebut lantas menuju ke ruang tamu. Dengan perlahan, dia menghampiri kerusi rotan yang sudah usang (1). Sudah lebih 10 tahun kerusi itu berkhidmat kepada keluarganya. Sayang hendak dibuang.

Tanpa disuruh, kanak-kanak itu mengalihkan cushion2 kerusi rotan tersebut ke sebuah bilik yang terletak sedikit jauh dari ruang tamu tersebut. Disusun kesemua cushion2 itu cantik dan kemas di bilik tersebut (2).

Selesai menjalankan "tugasnya", kanak-kanak itu kembali tidur. Kembali kepada katil bujangnya (ye, dye masih single..). Mimpi yang mengulit tidur indahnya sebentar tadi disambung kembali.

Keesokan paginya, kedengaran satu suara yang begitu dikenalinya memekik. Suara itu datangnya dari ruang tamu. Oh, sang ibu rupa-rupanya.

"Ni sape memandai alih cushion2 ni sume??" lantang suara beliau.
"Cepat kemas balek!!" pekiknya lagi.
Hampir 5 minit menunggu, tiada siapa mahu mengaku. Sang ibu mengemas semula cushion2 tersebut. Jauh di sebalik pintu bilik, kelihatan kelibat kanak-kanak yang comel itu. Bersembunyi di sebalik langsir. Takut barangkali. Mungkin juga keliru kerana x pasti samada beliau yg melakuknnya atau tidak.

Aku diam. Malas aku menjawab pertanyaan ibuku. Kalau tidak, kantoi la aku yang mengalihkan sume cushion tu. Lagi bez kalau sembunyi en??
*Oops, kantoi la aku kanak-kanak lelaki yang comel itu. Ngahaha..

***
Sleepwalking?? or dlm bahase mudahnye, mengigau la.. Aku penah waktu skola rndah dulu. Drjah 4 or 5 kot.. x ingat dh.. Tp ni la yg terjadi.. Aku pegi alih kusyen2 kusi kt ruang tamu pegi ke bilik belakang. Korg tau x ape yg aku duk ckp kusyen ni?? Lantak korg la klu xtau..haha..xkn xtau.. Yg pasti, jauh gak la jarak antara ruang tamu dgn bilik blkg tu. Yg peliknye, ade plak tenaga aku nk wat sume bende tu waktu tgh tido ek?? Pelik2..

Korg penah x??

22 comments:

~Cinta Cukulet~ said...

huuh..ni bukan mengigau, akak syak ni kes kena sampuk hantu kusyen..hahahaaa :p

Anonymous said...

hahahaha. lawak.
aku penah gelak dlm tido je paling teruk pun.
sbb mimpi tgh tgk cite katun.
bler bgn tido je abah kate aku tbe2 bgn, duduk, pastu gelak. hahaha. lawak gler kot.
masa kecik2 ok.. skrg x de la.

Mus said...

Kak CC:
Antu kusyen?!
Yeke?? Wujud ke antu cmtu??
Haha..


Ra-bee-ah:
Tu lgi la teruk!!
Mane ade org tido gelak2..
Ntah katun ape la yg ko tgk..
Parahh ni..
Ahaha..

Redz da Tsar said...

Aku penah gak... Masa tym aku kat TAHAP dulu... Mase tue ustaz suh budok aspura tido kat poadang... aku gi je la.. mAse turun padang aku sedo... Bile subuh koi sado-sado da ade kat bilik koi... Pehal? Huhu....

Anonymous said...

ape lg teruk plak..
ko nyer la lg teruk..
mana ade org sleepwalking kemas2 rumah..
parah... lg parah..
ish2..

Mus said...

Redz:
Fuyo..tu lagi menyeramkn..
Antu angkt bwk masuk bilik x??
Haha..(meremang bulu roma koi)

Ra-bee-ah:
Teruk la tu..
Mane ade org tido tetibe bgun n gelak2 n tido balek..Huu~..
Ehem..tu tndanye suami mithali..
Hahahaha...

hidayah said...

ahaha..lawak2..bley plak wat keje amal tgh2 tido..ish3..aku baek je time tido..hihihihihi~

Mus said...

X tau la nape jd cmtu..
Parah ni..
Haha..

Anonymous said...

ade la org tido, gelak, pastu tido.... aku la org tuh. ahha.

ceh, puji diri sendiri nmpk. len kali join skali truth or dare tu. baru la tau suami mithali ke x. kahkahkahkah.

hidayah said...

ahahaha..btl bee..na tawu suami mithali ke x kne maen game tu..hak3...

Mus said...

Ra-bee-ah:
Xde keje maen gem tu..
Lgpon aku xnk rampas title suami mithali dr Naza..
Hahahaha...
(*ampun naza, jgn sekeh pale aku..huu)


Hidayah:
Xnk maen..
Sumpah xnk maen..
Jgn pakse aku..
Argghh..TIDAK!!
Haha..(over plak)

Anonymous said...

ceh.. x nk rampas konon.. tp dh puji diri sendiri suami mithali tu. haha.

f. said...

kahkahkah.betul cik bi'ah.
adek aku pnah bgn pastu tibe2 die pi kemas lego adk2 aku yg kcik tu.
hahahah.

Mus said...

Ra-bee-ah:
Aku ckp je, bkn puji pon..
Aku x suke masuk bakul angkat sndri ni..aku suke kutuk diri sndri ade la..
Ahaha..


Cik Parah:
Mknanye adek ko baek la cm aku..
(oops, bru td ckp x suke puji dri sndri..haha)

f. said...

ape kaetan ngan baek plak ni?
ak tau adek aku baek lg chumil, tp...ape kaetan?
hahaha.
ko mmg suke puji diri sniri nk wat cne. kehkeh :P

Mus said...

Huh, byk la kaetannye..
Ahaha

f. said...

contoh? hahahah :P

Mus said...

Huh, ade la..mls bgtau..




(sbnrnye xde pon..haha..)

f. said...

eleh.
perasan ah tu.
hahhaha

Mus said...

Huahaha..

f. said...

hahahah

Mus said...

Hahahahahahahahahahahahah100000000000x