Monday, September 28, 2009

"Ni namanye proses tumbesaran.."

Assalamualaikum sume..cm dh lama giler x post. Duk umah malas giler rasanye nk online. *ceh, alasan. sbnrnye aku telah di`black-list` oleh abg aku dr m`gunakn streamyx.haha..ampehh tol..

So, di kesempatan yg ada ni aku nk merumuskn raya aku taun ni. Kesimpulannya, raya taun ni OK la gak. Tp raya kt rumah sndiri x bez. Sbb rumah tgh renovate. X siap2 lagi. Cm siput mamat2 indon wat keje. Ckp bole siap sblm raya tp raya pertama pon pintu xde lgi. Baek suruh Ah Fok je wat keje..lgi laju. Plus, semak nk mampos..bak kata akak aku, cm rumah hantu. Dgn habuk dan debu bebas berkeliaran. Alamatnye makan habuk la orang yg datang beraya kt rumah aku. Haha.. Tp bgus gak renovate sbb aku bakal ada bilik sndiri. X payah la aku duk b`kongsi bilik dgn 3 lgi adik laki aku. Bilik diorg dh mcm kandang vavi..saket mata n hati aku tgok. Wahahaha..Freedom!!

RAYA 1 - Smbhyang raya kt Jerantut je. Pastu salam2 ngan mak bapak smbil m`harapkn duit raya. Taun ni xde duit raya. Tp xpe sbb aku dpt peluk mak ayah aku. First tyme peluk ayah aku. Slalu berpeluk cium ngan mak aku je. Huhu.. Taun ni x ambik gmbar raya family cm taun lps sbb xde background yg menarik. Xkn la nk bagi kereta sorong hijau & plastik2 simen jadi props gmbar raya tu kot. Then, baru balik KL. Hebat kn kmpg kt KL?? Cm bangga je rasa bile org tanya "Woi kmpg ko kt mane??" Aku jwb "KL!" Wakaka.. Tp sbnrnye kt Kuala Lipis je. Haha.. Lps melawat sedara2 kt sana, balik la smule ke rumah mlm tu jugak. Maklum la, rumah xde pintu lagi. Mlm raya first di"seri"kn dgn tgok bola. Manchester n London derby. Bez..tp aku x puas ati nape injury tyme game MU lama sgt smpai Owen bole score winning gol tu. Sgguh x adil ! & lagi menyakitkn ati, Sir Alex bole plak peluk & gelak2 ngan 4th official lps owen score.

RAYA 2 - Luqman & Irfan dtg beraya kt rumah. Sori, xde masak pape sbb mak aku balik kmpg. Nak harapkn aku, wat megi bole la. Haha.. Then, ktorg pegi rumah terbuka rumah nenek Senan kt KT. Wah, jauhnye smpai gie Kuala Terengganu! Sbnrnye ke Kuala Teh je. Area terpencil kt Jerantut ni. Haha.. Ada wat makan2 kt situ. Ada sembelih kambing aritu. Smbil makan, ushar adik pompuan Senan. Pasni bole la pggil ABANG Hasnan. Haha.. Pastu gie raya rumah Ina, Syak n rumah aku lagi. X sangka dh besar pon dpt lagi duit raya tyme kt rumah Syak. Huhu..

RAYA 3 - Zzzzzz....

RAYA 4 - Mengenangkan keadaan rumah yg mcm tu, nak tgok tv pon xde selera. Tido je la tyme raya. Agak bosan beraya kt rumah. Bile kengkawan ajak wat tour raya, so tanpa t`agak2 aku join. At least xde la m`proses taik mata je kt rumah. Huu.. Taun ni aku dan 8 member laen buat tour raya ke Maran, Jengka & Temerloh. Beraya kt rumah member2 kt sana. Mule2 gie rumah Pedi, pastu Ron, then Ira. After that gie rumah Judin n Abos kt Kg Awah. Sambung lagi, pegi rumah sedara Pedi kt Maran. Then, ke rumah Sya, Fizah and Ain kt Sentosa. Akhir skali gie raya kt Temerloh, rumah Adli..pastu dinner kt rumah Cion. Tour kutip duit raya ni berakhir kul 12++ mlm. Agak lewat bg anak dara cm aku ni. Haha.. Sbg hukuman, mak aku gie kunci pintu rumah. Huh, terpaksa la memanjat tingkap ala2 pencuri.. Naseb baek x kunci. Klu x, tido luar la mlm tu.

RAYA 5 - Zzzzzz.... (haish..)

RAYA 6 - Jumpa Paeh tyme Jumaat. Dye ckp aku smkin `besar`. Ini dinamakn proses tumbesaran klu ko nk tau. Haha.. Hmm..ni la jadi kalau ko sibuk berborak kt blkg kelas tyme cikgu tgh galak ajar BIO kt depan. Dye ajak gie rumah Saodin ptg tu tp aku gie raya rumah mak sedara. Sori ek..

RAYA 7 - Menghabiskn sisa2 masa (n kueh raya) yg ada kt rumah..

RAYA 8 - Balik INTI..n skrg tgh hapdet blog.


p/s: bile aku baca2 balik ape yg aku tulis kt atas, rasa dh mcm diari la plak. Haha.. Slmt Hari Raya & jgn lupe pose 6  :)

10 comments:

hanna said...

mmg lembab pon indon tuh.da la keje selekeh..baek ah fok..leh dpt hamper raye lg..ho2.

mlm tu hp mak kt kome..die xtau blk lmbt sbb 2 die kunci kot.

blk bru aok 2 wt blk kome jd gelap gle..siang rse cm mlm..ha2.ske gle.

Mus said...

Huh..Patut la mak x reply..
Xbez lgsg blk gelap..

hanna said...

tau aok x ske blk gelap...kome ske..best tdo.

norulqalbi said...

ooouuhh...g wat tour raye x ajk owg kwantan pown eyhh..
pe la korg nih...huuuu~ ;(
da la mmg susa nk jmpe...huhuhu~

ekceli ak pown sme gk...huhuhu~
sowii la..ak de wat open house rye ke-5, tp x trpk nk jmpot korg2 site tmeloh n jrantot n jgka watsoever tuh...hahhaah~ ak g jmpot site t'ganu lak da...hahaha~

Mus said...

Dekna:
Huhu..

Cecha:
Haha..xpe2
Taun2 dpn bole lgi raya..

akeep razalee said...

adoi...x mngajak syiiialll

Mus said...

Jaoooh la syiiialll ko kt kuantn..
Laen kali ajak 1 batch gie raya nk?
Haha

akeep razalee said...

x de hal...ajk sebatch dtg umah ko...kte dh upgrade...heee

akeep razalee said...

x de hal...ajk sebatch dtg umah ko...kte dh upgrade...heee

Mus said...

Err..boleh2
Hehe..